Puch project

Voor de fun ooit begonnen met een puchframe en het idee om een normale Eurokit 70cc cilinder te tunen. Frame opgeknapt zodat eea er wat toonbaarder uitzag.

100_2139

Gezien het minibike project had ik een aardige verzamelijk aan carters, cilinders en koppen. De 70cc cilinder had (een korte periode) op de minibike gezeten voordat de Yamaha DT cilinder erop ging. Hij was net ingereden en klaar om grondig onderhanden genomen te worden.

Cilinder was ooit gekocht voor 60 gulden doordat het schroefdraad omdat het schroefdraad bij de uitlaatpoort beschadigd was. Kortom het project mocht extreem worden.

100_0231

Setup zoals hij uiteindelijk is geworden:
-45mm eurokit cilinder
-20mm Mikuni
-opgevulde krukas (nylon)
-aangepaste wegrij koppeling
-eigenbouw uitlaat met Ixil demper
-ontsteking van een kettingzaag
-aangepaste kop met (viton) O-ring

In de gallery onderaan staan meer foto’s van het bouwproces. Veel onderdelen werden sterk verlicht, de koppeling werd aangepast (heb diverse koppelingen geprobeerd, uiteindelijk gingen ze allemaal erg snel kapot).

Ontsteking van een kettingzaag, grote voordeel hiervan was dat ik geen problemen met zwevende contactpunten meer had. Daarnaast lag hij bij mijn vader op zolder.

De cilinder wed zwaar getuned met als doelstelling een powerband bij 11.500 – 12.000 rpm. Extreem hoog voor een automaat zonder versnellingen. Hierdoor kreeg de koppeling het zwaar te verduren.

Door de tuning bij een dergelijk hoog toerental van van vermogen onderin toeren geen enkele sprake. Hij liep amper stationair bij ~3000 rpm en begon bij de standaard tandwielverhouding (13 – 50??) pas te accelareren rond de 40KM/h om door te gaan tot een dikke 90KM/h.

 

100_0233 
100_2853
Contragewicht een stuk lichter gemaakt zodat de koppeling bij een veel hoger toerental pakt. Probleem was dat de koppeling als geheel kromboog. Daarom plaatjes ertussen gelast om de koppeling recht te houden.
Uiteindelijk werkte dit maar zeer beperkte; het voeringmateriaal was erg snel kapot (zoals al zichtbaar is op deze foto’s).

 

MVC-257XDe gewichtbesparingen werden tot in het uiterste doorgevoerd  100_0268Flink bewerkte cilinder. 100_1741

Poorttimingen:
Uitlaatpoort: 190 graden (uitlaatpoort op 22,5 mm)
Spoelpoorten: 128 graden
Inlaat: ???

Kan helaas geen poortmap terugvinden van het project.

100_1746
100_1843
Cilinderkop met aangepast squishvlak. Zonder de (viton) )-ring lekte deze constant. De O-ring loste dit probleem voorgoed op.

uitlaat autocad

Uitlaat ontwerp is gemaakt in combinatie met een paar mensen van 2stroke-tuning.nl. Helaas bestaat deze website niet meer en hebben we de database nooit opgeslagen. Dood zonden want er was enorm veel kennis op deze website.
100_2038Het maken van de conussen is lastig zonder het juiste gereedschap.100_2039 100_2044 100_2209

100_2540

100_2644

Filmpjes: