Yamaha YZ250 (2003)

Aangezien ik het zelf leuk vind, heb ik van mijn vorige (CR125) en huidige YZ250 een poortmap enz gemaakt om te bekijken hoe ze technisch inelkaar zetten.
100_3017
Hier begin ik met mijn huidige YZ250, zoals op de foto wel te zien is heeft de zuiger zijn beste tijd wel gehad.
100_3028Het carter zit erg fraai in elkaar. De krukas zit op heel dicht op het carter en ze hebben delen van de krukas opgevult met nylon (beide natuurlijk voor extra carterdruk). Zoals hier al te zien is heeft deze 250 geen membraan op het carter maar op de cilinder.
Membraan op het carter blijkt vooral nuttig te zijn bij hoogtoerige 2 takten met minder inhoud. Bij de 250 cc crossers (of groter) heeft alleen Honda (vanaf 2002) een membraan op het carter gehad. Echter staan deze niet erg goed bekend.

100_3044

De inlaat van de YZ, zoals te zien is het een enorm groot gat (cilinder zelf is trouwens ook niet klein met een boring van 68,4mm). De inlaat staat direct met het carter verbonden door de (op de foto) onderste spoelpoorten.
MVC-299
Het membraan van de yamaha. Zoals te zien is is het een 4-kleps membraan met carbonfiber kleppen. Eigelijk helemaal niet zo bijzonder….
er zit overigens wel een hele mooie stuffer in (een stuffer moet er voor zorgen dat het doorlaat oppervlakte in het membraan zelf gelijk blijft als de diameter van de carburateur).

100_3011 100_3010 100_3009 100_1474 100_1459
Hier boven een aantal foto’s van de spoelpoort en uitlaatpoort. Zoals goed te zien is heeft deze cilinder behalve een gewone (main) uitlaatpoort ook nog 2 extra (fluit) poorten.
Verder heeft deze cilinder (zoals de meeste crossers) ook nog een powervalve systeem.
Het powervalve systeem gaat in 2 trappen los:
Eerst word de hoogte van de “gewone” uitlaatpoort verhoogt en later gaan de fluitpoorten pas los. Dit alles om de powerband te verbeteren.

Ik ben zelf lekker aan het polijsten geweest in de cilinderkop. Overigens puur om roetaanslag tegen te gaan , en het ziet er natuurlijk ook leuk uit.

De poortmap , timingen van de cilinder zijn:

  • Uitlaatpoort (pv open):186,76
  • Uitlaatpoort(pv dicht) :157,44
  • Spoelpoorten :124,02
  • Blowdown (pv open) :31,37
  • Blowdown(pv dicht) :16,71

de werkelijke uitlaatpoort zit op 63,43% van de boring , de complete uitlaatpoort (met fluiters) op 97,12%
*pv is powervalve

Het effect van de powervalve op zowel de poorttiming als het oppervlakte is duidelijk.
Gallery met foto’s:

update: May 31, 2004 16:39