Minibike

Gestart in 1997 met het idee een minibike zelf te bouwen;

frame_01
Frame is qua frame een volledige replica van een Polini uit de tijd.

frame_02

frame_03

Met het Polini bodywork. Qua kleuren een replica van Wayne Rainey’s Yamaha YZR500 (begin jaren 90).

miniracer_oud_04 miniracer_oud_01

Vroeger (~1998) de goeie oude tijd toen we nog op de steenfabriek in ons dorp reden……..
Eerste setup was een Puch Maxi 50 cc met 15mm dellortho flatslide. Snel daarna kwam er een Eurokit 70 cc op welke licht getuned was. Deze cilinder is later gebruikt voor de sprint Puch.

In 2001 kwam de grote ombouw:

Blok:                Puch Maxi
Cilinder:           Yamaha DT 70 cc (Eurokit) met membraan inlaat
Kop:                 Puch Maxi (op maat gedraaid)
Carburateur:    Mikuni 16 mm
Uitlaat:             zelfbouw

Schetsplaat is gefreest om het hoogteverschil tussen het Puch carter en Yamaha cilinder op te vange en de zuiger goed bovenin te laten komen.

miniracer_oud_03 miniracer_oud_02

 

Dit liep stukken beter. Grote voordeel van de Yamaha DT cilinder was dat deze membraan inlaat heeft en daardoor veel beter onderin toeren loopt.

blauw_21

De Yamaha DT cilinder en 20 mm Mikuni met het oude inlaat spruitstuk.
Op deze foto is de plaat mooi te zien die nodig was de cilinder op het carter pas te maken en de poorttiming goed te maken. De spoelpoorten van een ymaha dt cilinder zijn zo breed dat ze compleet buiten het carter kwamen. Verder zit je ook nog met een slagverschil van 3mm. De cilinder is aangepast om de poorten optijd te laten openen/sluiten. blauw_22

Op deze foto is de plaat mooi te zien die nodig was de cilinder op het carter pas te maken en de poorttiming goed te maken. De spoelpoorten van een Yamaha dt cilinder zijn zo breed dat ze compleet buiten het carter kwamen. Verder zit je ook nog met een slagverschil van 3mm. De cilinder is aangepast om de poorten op tijd te laten openen/sluiten.

 

De periode hierna werd de minibike in kleine details geupdate, rond 2003 was dit de setup zoals hij annu 2015 nog altijd (stil) in de schuur staat.

Cilinderkop:  Yamaha DT kop met O-ring afdichting
Carburateur: Mikuni 20mm
Uitlaat:          deels zelfbouw, deels gebaseerd op een scooteruitlaat

Uiteindelijk liep dit erg goed en betrouwbaar. Enige echte technische probleem waren de koppelingen die erg snel slijten.

100_3051

Familie foto met de YZ250!