Offroad
Sinds begin 2014 rij ik samen met mijn broer offroad na zo’n 6-7 jaar niet gereden te hebben wegens tijdgebrek en blessures. Hebben samen 2 nieuwe KTM EXC300’s (model 2014) gekocht;
Konden tijdens de aanschaf eea uitzoeken uit de KTM onderdelen catalogus. Aantal onderdelen die ik uitgekozen heb:
- Lage buddy
- Factory (FMF) uitlaat
- Handkappen (plastic, niet kopen want zijn zeer snel kapot!)
- Acculader
- Factory stickerset
Daarnaast snel naar de aanschaf de veering aan laten passen door Van Laar Suspension, omdat de EXC300 af fabriek veel te hard voor mij geveerd was.
KTM SX150
Begin 2019 kroop het bloed toch weer en heb ik een (2018) KTM SX150 gekocht als crosser naast de enduro. Super leuk speel fietsje!
Suzuki RM80X
Vrij snel na het bouwen van de minibike kocht ik een Suzuki RM80 uit 1981. Mijn broer reed met een Yamaha DT 80cc op de steenfabriek in het dorp, waar ruimte zat was in een zandafgraving en diverse klei putten. Was 11-12 en de RM80 was goedkoop en laag genoeg om met mijn voeten bij de grond te komen!.
Luchtgekoelde 80cc motor met membraan inlaat. Hightech in 1981, opgegeven vermogen was 16PK en inverhouding met de Yamaha DT was het een raket!.
Actie foto uit de tijd, zal rond 1998 zijn geweest. Heb ooit 1x op de crossbaan in Hummelo gereden met de RM80, echter was dit geen succes. Ik was toen al wat groter (13) en de vering was een beperkende factor.
Honda CR125 (1993)
Toen ik net 14 was heb ik de RM80 verkocht en een Honda CR125 gekocht. Het was een 1993 model, heb er flink veel op gereden (en veel op geleerd). Was (en ben nog altijd) klein waardoor ik amper met mijn voeten aan de grond kwam. Rijden ging echter al snel erg goed!.
Met de CR125 ook bijna alleen maar op crossbanen gereden, de steenfabriek werd gesloopt en rijden werd niet meer gedoogd.
Op de crossbaan in Arnhem (Terlet).
In 2000 meegedaan met de motocross week van Carlo Hulsen (met o.a. Eric Eggens) waar ik vel geleerd heb, maar door technische problemen de laatste dag niet mee kon doen. Mijn achterveer was lek en dempte helemaal niet meer waardoor het rijden gevaarlijk werd.
CR125 uiteindelijk in deze hoedanigheid verkocht. Had uiteindelijk pech met de motor, uitgaande versnellingsbak lager liep kapot waardoor het hele blok uit elkaar moest.
Niet lang daarna heb ik hem verkocht omdat de motor qua vering niet voldeed en kuren begon te krijgen; ik was toe aan wat nieuwers.
Honda CR125 (1999)
Uiteindelijk een 1999 CR125 gekocht in 2001. Motor was zo goed als nieuw en had weinig draaiuren.
Was altijd al onder de indruk van de 1997 CR250, het aluminium frame zag er zo gaaf uit!.
Motor was licht getuned (door wie?), HGS uitlaat maar was voor de rest origineel op de One Industrie Elsinore sticketset na.
Blijft qua uiterlijk nog altijd de mooiste motor die ik gehad heb, daarnaast was hij probleemloos.
2,5 jaar (veel) mee gereden zonder echte problemen; iedere ~10 tot 15 uur een zuigertje, keer krukas lagers. Kortom regulier onderhoud.
Yamaha YZ250
Na 2,5 jaar op de 99 CR125 was het tijd voor wat anders. Ik zocht een motor met meer vermogen onderin toeren, kortom een 250cc 2 takt moest er komen.
De 2003 Yamaha YZ250 zoals ik hem gekocht heb eind 2003 (middag voor de supercross in Arnhem!). Motor was recent en had weinig gelopen (echter wel versnellingbak problemen kwam ik later achter).
Uiteindelijk aantal dingen veranderd aan de motor. HGS uitlaat (orginele kapot gevallen door mijn broer…), Fatbar stuur en de vering aangepast door Reiger wat ik jaren eerder had moeten doen. Motor was orgineel veel te hard voor mij geveerd.
Naast versnellingsbak problemen (3e versnelling was kapot toen ik de motor kocht) liep de YZ250 als een raket, erg mooi karakter.
Qua rijwielgedeelte een veel betere motor als de aluminium frame CR125 die veel te stijf was, waardoor kleine foutje hard afgestraft werden.