De motorlift welke ik in 2003 gekocht heb bij Powerplustools vertoonde al een poosje kuren. Hij lekte olie en zakte na verloop van tijd naar beneden. Powerplustools verkoopt een losse hydraulische pomp, echter is deze voor de nieuwe aluminium lift. Deze is erg fraai, maar om nu €190 uit te geven terwijl mijn oude op de pomp na nog prima is…

Na wat e-mail verkeer heen en weer toch maar de pomp besteld, wetende dat deze waarschijnlijk niet zou passen.

Pomp afgelopen dinsdag binnengekregen.

Links de nieuwe pomp,rechts de oude. Nieuwe is duidelijk groter en heeft een scharnierpunt om de cilinder te bedienen. Het oude systeem belaste de cilinder teveel axiaal waardoor deze op 1 zijde erg veel slijtage had (en is gaan lekken).

Hoe is hij pas te maken:

Stap 1: Verwijder de beugel welke de pomp bedient en de draaiknop om de lift te laten zakken.

Stap 2: De montage plaat onderop past probleemloos, ik heb 2 extra gaten geboord met M6 bouten erin zodat hij beter vast zit.

 

Probleem 1: de nieuwe cilinder is iets te hoog, waardoor de lift de laatste ~10 cm niet kan zakken.

Stap 4: oplossing voor probleem 1: zaag ~1,5 – 2 cm van de cilinder af (tot onderkant orginele gat), vervolgens boor je een nieuw gat rond 11 mm (of draai de volgorde om zoals ik zelf gedaan heb).

Aangepaste cilinder past nu probleemloos.

Probleem 2: het oude liftmechanische is verwijderd waardoor er iets nieuws gemaakt moet worden.

Stap 5: Betonijzer is eenvoudig te buiten (als je het verwarm) en lag nog bij mijn vader in de schuur. Stukje buis rond 25 mm op het uiteinde gemaakt zodat hij spelingsvrij in het gat past. 2 bouten M8 zetten alles goed vast.

6: nadat de lift weer functioneerde kwam ik erachter dat het ventiel waarmee de lift zakt niet in te drukken is als hij helemaal bovenin staat (de pomp als geheel verdraaid iets als hij omhoog gepompt wordt). Door een M6 bout achter het voetpedaal te plaatsen staat deze iets hoger en is het probleem opgelost.

Paar uurtjes hobbyen en ik had weer een werkende motor lift voor €35!.